🧨 ADR - EXII та EXIII

🧨 ADR - EXII та EXIII

Яким має бути транспортний засіб, для перевезення вибухових речовин (вантажів першого класу).

Оскільки, в нинішніх реаліях логістики України, попит на перевезення саме цих речовин значно зріс, ми вирішили зробити коротеньку пам'ятку вимог до транспортних засобів призначених для цього. Отож, вони мають відповідати категоріям EX/II та EX/III, з найвищими стандартами безпеки та надійності, передбаченими міжнародними вимогами ДОПНВ (чит. далі).

Що ж це за така абревіатура ДОПНВ?

Це - Європейська угода про міжнародне перевезення небезпечних вантажів. Комплекс міжнародних правил, які регулюють перевезення небезпечних вантажів. Головною метою цієї угоди є забезпечення максимальної безпеки під час транспортування таких вантажів, аби уникнути аварій, пожеж та шкоди людям чи середовищу.

Класи небезпечних вантажів

Небезпечні вантажі поділяються на дев'ять основних класів. Ми ж зосередимося на вимогах для перевезення небезпечних вантажів першого класу (Тротил (TNT). Динаміт. Порох. Артилерійські снаряди. Мінометні міни. Сигнальні ракети. Феєрверки. Малокаліберні патрони.Сигнальні патрони. Нітроаміни). Для цього використовують транспортні засоби категорій EX/II та EX/III.

А далі самі вимоги до транспортних засобів категорій EX/II та EX/III (тентовані напівпричепи, напівпричепи фургони, цистерни).

Категорія EX/II (для перевезення менш небезпечних вибухових речовин)

  1. Міцна конструкція (не повинні використовуватися матеріали, здатні утворювати небезпечні сполуки з вибуховими речовинами) з підвищеною стійкістю до механічних впливів та пожежі. Кузов транспортного засобу повинен бути закритого або критого типу. Двигун, має бути розташований спереду передньої стінки вантажного відділення або ж під ним. При цьому внутрішня поверхня вантажного відділення не повинна нагріватися до температури вище 80°C.
  2. Система вентиляції: Обов'язкова наявність вентиляції для запобігання накопиченню вибухонебезпечних газів. Паливні обігрівальні прилади не повинні встановлюватися у вантажному відділенні.
  3. Електрика: Освітлювальні пристрої повинні бути встановлені в стелі та мати захисні кришки. Відкриті дроти та незахищені освітлювальні пристрої заборонені. Електрообладнання повинне мати ступінь захисту щонайменше IP54, а за необхідності IP65 для електричних приладів у вантажному відділенні. Номінальна напруга не повинна перевищувати 24В, а саме обладнання повинне бути захищене від ударів та статичної електрики.
  4. Маркування та інформація: Кожен напівпричіп має мати чітке маркування, яке допоможе легко визначити, що саме перевозиться та яких заходів безпеки потрібно дотримуватися (маркування пакувань знаками небезпеки і номером ООН, таблички оранжевого кольору, інформаційні табло та (або) маркувальні знаки).

  1. Засоби фіксації: Надійні засоби кріплення вантажу, щоб уникнути його переміщення під час транспортування.
  2. Вогнегасники: Обов'язкова наявність вогнегасників у легкодоступних місцях.

Категорія EX/III (для перевезення більш небезпечних вибухових речовин) мають відповідати всім вимогам як для EX/II + мати:

  1. Кузов транспортного засобу повинен бути закритого типу (напівпричіп-фургон). Паливні баки транспортного засобу розміщуються так, щоб у разі будь-якого витоку  паливо стікало на землю, не потрапляючи на нагріті частини транспортного засобу або вантаж. Кабіна водія і вантажне відділення повинні розділятися безшовною стінкою. Не дозволяються: стінки, що складаються; дах зі склопластику; вентиляційні люки та щілинні отвори; вирізи в передній стінці та двері-жалюзі. Мінімальна товщина стінки кузова 10 мм (виключення, якщо матеріал стінок кузова відповідає нормам EN 13501-1:2002 клас B-s3-d2, тоді товщина стінок може бути меншою за 10 мм).

  2. Подвійна оболонка: Посилена конструкція з подвійною оболонкою для додаткового захисту від зовнішніх впливів та вибуху. Навантажувальний майданчик має бути безшовним. Елементи кріплення вантажу дозволяються, але такі, що можуть бути легко очищені, а також захищені / герметичні від потрапляння сипучих матеріалів. Ущільнювачі задніх дверцят мають бути  захищений зовні металевими накладками (див. зображення нижче).

  1. Система гасіння пожежі: Автоматична система гасіння пожежі, яка може бути активована при виникненні надзвичайної ситуації.
  2. Термостійкість: Спеціальні матеріали, які забезпечують термостійкість та захист від перегріву вибухових речовин.
  3. Контроль температури: Система контролю температури всередині транспортного засобу для підтримання стабільних умов перевезення. Використання опалювальних пристроїв, у т.ч. холодильних установок, для обігріву вантажного відділення не допускається.

  1. Засоби сигналізації: Система сигналізації, яка попереджає про небезпеку у випадку аварії чи інших надзвичайних ситуацій.
  2. Ізоляція: Додаткові ізоляційні шари для захисту від зовнішніх температурних впливів.
  3. Електрика: Усі електропровідники повинні бути достатньої довжини, ізольовані та захищені від механічного і термічного впливу. Електричні ланцюги мають бути захищені плавким запобіжником. Для акумуляторних батарей необхідні спеціальні вимоги до вмикача, з'єднувальних клем та розміщення на транспорті. Електрообладнання за кабіною водія має бути встановлене так, щоб уникнути загоряння чи короткого замикання. Проводка повинна бути надійно закріплена та захищена. Заборонено використовувати лампи розжарювання з нарізними цоколями. Електроживлення через 15-полюсний роз'єм дозволено, 7-полюсні роз'єми заборонені та повинні бути закриті кришкою.
  4. Для цистерн: наявність індикаторів тиску, температури та інших параметрів для моніторингу стану вибухових речовин.

А нижче ми зібрали, орієнтовний перелік порушень положень ДОПНВ, які зустрічаються на практиці:

  1. Порушення загальних вимог: перевезення небезпечних вантажів, які відповідно до ДОПНВ заборонені для дорожнього перевезення; перевезення небезпечних вантажів без інформації про них;
  2. Порушення, що стосуються перевізних документів: відсутність дійсного свідоцтва про допущення транспортних засобів до перевезення деяких небезпечних вантажів; відсутність дійсного свідоцтва ДОПНВ про підготовку водія; жоден перевізний документ не містить інформації, яка дозволяє визначити категорію порушення (немає номера ООН, належного відвантажувального найменування або групи пакування).
  3. Порушення, що стосуються технічних вимог: перевезення непридатним транспортним засобом; невідповідність транспортного засобу вимогам про допущення і його безпосередня небезпека; перевезення насипом у транспортних засобах, вантажне відділення яких не відповідає встановленим вимогам; перевезення небезпечних вантажів у цистернах, конструкція яких не відповідає встановленим вимогам; використання для перевезення тари, яка не відповідає встановленим вимогам; перевезення в пакованнях, що не відповідають інструкції з пакування.
  4. Порушення, що стосуються маркування: перевезення паковань, на яких відсутнє відповідне маркування; перевезення без укріплених табличок оранжевого кольору, інформаційних табло та (або) маркувальних знаків.
  5. Порушення, що стосуються здійснення перевезення: проникнення небезпечних речовин назовні; перевантаження транспортного засобу; невиконання вимог щодо ступеня заповнення цистерн і паковань; невиконання вимог щодо обмеження кількості вантажу; невиконання вимог щодо розміщення і кріплення вантажів, у тому числі кріплення контейнерів і цистерн на транспортних засобах; невиконання вимог щодо сумісного завантаження небезпечних вантажів; застосування відкритого полум'я або незахищених ламп розжарювання; недотримання заборони куріння.

Сподіваємося, що ця стаття була для вас корисною і цікавою. Якщо у Вас залишилися питання або Ви хочете дізнатися більше про наявний асортимент напівпричепів, для перевезення вибухових речовин, звертайтеся до нас у будь-який зручний для вас спосіб :